Můžeme pracovat s cookies,
ať víme, jak to na našem webu žije?

Radní projednali studii proveditelnosti trati z Liberce do Mladé Boleslavi. Kraj dlouhodobě usiluje o rychlejší a lepší železniční spojení na Prahu

02. 11. 2022

S ekonomicky efektivními a reálnými návrhy na zlepšení železnice mezi Libereckým krajem a Prahou se na svém včerejším jednání seznámili krajští radní. Studie proveditelnosti řeší trasu z Liberce do Mladé Boleslavi, jejíž modernizace je nutným předpokladem pro zlepšení celého železničního spojení mezi krajskou metropolí a Prahou.

„Železniční spojení mezi Libercem a hlavním městem České republiky je stejné jako před sto lety. Doba jízdy přes dvě a půl hodiny je srovnatelná s rokem 1938. Jsem rád že nově zpracovaná studie proveditelnosti na úsek Mladá Boleslav – Liberec – státní hranice má ambici tento nevyhovující stav změnit. Liberecký kraj preferuje varianty s výstavbou nové elektrifikované trati a zrychlením úseku mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Ekonomická efektivita všech tří navrhovaných variant je podobná. Za zásadní považuji přínosy této pro kraj významné investice v budoucnu. To jsme i zohlednili ve svých připomínkách. Pevně věřím, že se dočkáme v budoucnu dojezdových časů z Liberce do Prahy maximálně do 70 minut,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Liberecký kraj společně se statutárními městy Liberec a Jablonec nad Nisou doporučují studii proveditelnosti železniční trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice ke schválení, nicméně požadují mimo jiné trasu nové železnice v rychlejších a kratších podvariantách, aby dokázala být pro cestující dostatečně atraktivní i další desítky let, či zkvalitnění návazného napojení Jablonce nad Nisou.

„Největšího zlepšení železnice lze dosáhnout mezi Libercem a Hodkovicemi nad Mohelkou. Tam bude nutná zcela nová trasa vlaku přímo, podél dálnice. Původní trať vede oklikou, kdy desetiminutovou cestu autem vlak urazí nízkou rychlostí po delší trase za více než dvojnásobnou dobu. Dnes bohužel stačí takto krátká jízda, aby už měl cestující jasno, že cestování vlakem z Liberce nebude to pravé,“ doplnil Jan Sviták, statutární náměstek pro resort dopravy. „Modernizovaná železnice nezlepší pouze spojení Liberce s Prahou. Podstatně rychlejší budou i cesty do Turnova a Semil. Nově bude například nejrychlejší vlakové spojení z Liberce do Pardubic i Hradce Králové přes Mladou Boleslav a Nymburk.“

Liberecký kraj řeší nevyhovující železniční spojení Liberce s Prahou dlouhodobě. Během let obdržel od Správy železnic k připomínkování studií několik, avšak zatím bez výsledků. Předchozí studie například doporučovala řešit pouze úsek Praha – Mladá Boleslav a tvrdila, že spojení mezi hlavním městem a Libercem není proveditelné. Kraj však požadoval vybudování nové trati v úseku z Prahy do Liberce s jízdní dobou maximálně 60 minut, a proto sjednal aktuální doplnění. U něj již ekonomická proveditelnost vyšla kladně.

„Očekáváme jasné rozhodnutí Ministerstva dopravy, následně jsme připraveni zahájit samostatnou změnu Zásad územního rozvoje Libereckého kraje, která umožní pokračovat v projektové přípravě. Zároveň ve spolupráci se statutárním městem Liberec a Správou železnic připravíme architektonickou soutěž na úpravy hlavního nádraží v Liberci a společného terminálu veřejné dopravy, takzvaného Central station,“ uzavřel hejtman Martin Půta.

 

 

Mgr. Filip Trdla
tiskový mluvčí kraje a krajského úřadu
filip.trdla@kraj-lbc.cz
Telefon: 485226307
Mobil: 770134419