Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Česko-polské dopravní memorandum pomůže lepšímu propojení obou zemí

Mgr. Filip Trdla

tiskový mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 03. 06. 2022 13:45

Sdílet článek

Urychlení a vylepšení silničního i železničního propojení mezi Českou republikou a Polskem nebo spolupráce obou zemí při splavnění řeky Odry. Nejen o tom jednali v Praze ministr dopravy Martin Kupka a jeho polský protějšek Andrzej Adamczyk. Oba ministři podepsali také memorandum o rozvoji dopravního spojení mezi polskými námořními přístavy a Českou republikou.

„Rozvoj našich vztahů v dopravě je velice dynamický a můžeme sledovat postupné plnění největších projektů, kterými zlepšujeme dopravní propojení mezi oběma státy. I nadále se budeme podporovat a sdílet svoji praxi,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

V memorandu se obě strany vyslovují pro prohloubení vzájemných ekonomických vztahů díky většímu využití polských námořních přístavů ve Štětíně, Svinoústí, Gdaňsku a Gdyni. K tomu má přispět také zlepšování infrastruktury vedoucí do těchto přístavů. V textu se mluví i o zlepšení mezinárodních železničních spojení jako hlavního druhu pozemní dopravy nebo o zlepšení splavnosti Odry.

Obě strany vítají spolupráci při modernizaci a výstavbě dopravní infrastruktury, která přispěje k rozvoji multimodální dopravy, ke snížení energetické zátěže a k plnění klimatických cílů, a to zejména díky rozvoji železniční sítě. 

Český i polský ministr řešili také trasování vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Vratislaví. Z pohledu ČR představuje rozvoj tohoto spojení prioritu nejen pro mezinárodní spolupráci mezi státy V4, ale například i v rámci Iniciativy Tří moří, kde vytváří přirozené doplnění pro rozvoj propojenosti dopravy mezi severem a jihem.

V tuto chvíli na české straně probíhá zpracování studií proveditelnosti a detailněji se zkoumá příhraniční úsek z Hradce Králové. Očekává se intenzivní spolupráce na vzájemné koordinaci studie proveditelnosti tohoto vysokorychlostního spojení či na přípravě nové smlouvy na přeshraničním vysokorychlostním železničním úseku spojení Ostrava – Katovice. 

Při právě probíhající revizi sítě TEN-T pak žádá Česká republika se silnou podporou Libereckého kraje o zařazení železničního spojení Praha - Lysá nad Labem - Mladá Boleslav – Liberec – Závidov - Zhořelec do takzvané globální vrstvy. Ministři se shodli na uspořádání odborných konzultací ohledně budoucnosti tohoto úseku. 

„Uvedené spojení by nabídlo rychlé propojení Prahy a Liberce, rovněž znamená pozitivní dopad na rozvoj regionů Mladoboleslavska a lepší spojení do oblastí severních polských přístavů,“ řekl polskému kolegovi. 

„Pevně věřím, že je to významný krok kupředu. Memorandum na mezistátní úrovni má oproti regionálním diskuzím a dohodám přece jen větší váhu. Liberec pořád zůstává jako jediné krajské město bez kvalitního železničního spojení do hlavního města republiky a dále za české hranice. Díky zapojení železniční tratě přes Liberec do Prahy na evropskou síť bychom mohli účelněji čerpat finanční podporu z evropských zdrojů, a tím pádem učinit z vlakového spojení adekvátní formu přepravy. Není možné, abychom i nadále jezdili vlakem z Liberce do Prahy za stejné dojezdové časy, jako tomu bylo v 19. století,“ dodal k tomu hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

„Memorandum velice vítám. Před námi je dlouhá cesta k elektrifikaci a k propojení železničních sítí. Je to potřeba například na trase z Drážďan do Žitavy a dále přes Liberec až do Prahy a samozřejmě i dalším směrem z Liberce do Zhořelce. Napomůže to ekonomice v jednotlivých oblastech a můžeme přemýšlet i o napojení vlakových sítí až k polským přístavům na severu,“ dodal k tomu Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy. 

V silniční dopravě oba ministři mluvili o propojení silnic D11 a S3, což je v současnosti nejdůležitější projekt přeshraniční silniční infrastruktury s Polskem. Řešili také spolupráci při splavnění Odry. Česká republika a Polsko mají společný zájem na zařazení oderské vodní cesty do celoevropské sítě TEN-T. Chtějí také prodloužit splavnost Odry z Polska až na území Moravskoslezského kraje. Tématem jednání bylo i české předsednictví v Radě EU. 

TZ: Ministerstvo dopravy, FOTO: Jaroslav Appeltauer

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky